QL24 najlepsze arty w sieci | Czy auto na gwarancji można serwisować poza ASO?
15684
post-template-default,single,single-post,postid-15684,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-13.5,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive

Czy auto na gwarancji można serwisować poza ASO?

Ryzyko utraty gwarancji spędza sen z powiek wielu kierowców. Poprzez pewne określone działania możemy sami pozbawić się jednego z naszych podstawowych praw konsumenckich. Jak tego uniknąć i na co przede wszystkim zwracać uwagę?

Podstawa prawna, a auta z gwarancją

Aktualne przepisy prawne dotyczące serwisowania samochodów oparte są na rozporządzeniu Unii Europejskiej z 27 maja 2010 roku. Tak zwane „nowe GVO”, które zastąpiło „stare GVO” funkcjonujące od 2003 roku, znosi obowiązek korzystania przez kierowców wyłącznie z Autoryzowanych Serwisów. Teoretycznie więc wszystko powinno być jasne – serwisować swoje auta z gwarancją można u dowolnego mechanika i nie powinny nam grozić za to żadne sankcje w postaci utraty gwarancji. Rzeczywistość nie zawsze jest tak prosta, dlatego lepiej dokładnie przyjrzeć się tej sprawie.

Ograniczenia dotyczące sposobu serwisowania

Szkopuł tkwi przede wszystkim w wymaganiach producentów. Wymagają oni, aby przegląd dokonywany był zgodnie z zaleceniami producenta, jeśli chcemy zachować gwarancję na samochód. Co to oznacza w praktyce? Przede wszystkim ograniczenia dotyczące stosowania części zamiennych. Nie istnieje wymóg, aby używać wyłącznie materiałów z logo producenta samochodu, ale w dalszym ciągu występują w tej kwestii znacznie ograniczenia. Części zamienne powinny spełniać wyśrubowane wymagania stawiane przez producenta, tak aby swoją jakością nie odbiegały one od oryginałów. Oprócz części mechanicznych dotyczy to także olejów i innych płynów, których wymiana jest konieczna przy każdym serwisowaniu. Wychodzi na to, że jeśli nie chcemy narazić się na utratę ważności przez nasze auta z gwarancją, do wykonania serwisowania wybrać musimy tylko te warsztaty w których mechanicy stosują wyłącznie części aprobowane przez wielkich producentów motoryzacyjnych. To znacznie ogranicza nasz wybór. Sami producenci tłumaczą, że tego typu krok ma na celu ochronę wizerunku ich marki.

Wymogi dotyczące dokumentacji

Poza kwestiami technicznymi ważne jest, aby warsztat w poprawny sposób zajął się papierkologią związaną z przeglądem. Użycie odpowiednich części nie będzie miało żadnego znaczenia, jeśli pracownik nie dostarczy nam dokumentów, które oficjalnie potwierdzą, że serwis wykonany był zgodnie z zaleceniami od producenta. Oprócz wpisu do księgi serwisowej klient powinien wymagać także faktury i rachunku w których dokładnie opisane będą właściwości obsługiwanego auta, informacje na temat użytych materiałów oraz opis czynności jakimi zostały poddane nasze auta z gwarancją.